Facebook byter namn till “META”(verse)
Namnet syftar till: Metaverse är en spekulativ framtida iteration av Internet , som består av ihållande, delade virtuella 3D- utrymmen länkade till ett upplevt virtuellt universum. Metaversen i en bredare mening kan inte bara hänvisa till virtuella världar , utan Internet som helhet, inklusive hela spektrumet av förstärkt verklighet . Termen myntades i Neal Stephenson ‘s 1992 science fiction roman Snow Crash , där människor som avatarer , interagerar med varandra och agenter , i en tredimensionell virtuell utrymme…
Namnet syftar till:
Metaverse är en spekulativ framtida iteration av Internet , som består av ihållande, delade virtuella 3D- utrymmen länkade till ett upplevt virtuellt universum. Metaversen i en bredare mening kan inte bara hänvisa till virtuella världar , utan Internet som helhet, inklusive hela spektrumet av förstärkt verklighet .
Termen myntades i Neal Stephenson ‘s 1992 science fiction roman Snow Crash , där människor som avatarer , interagerar med varandra och agenter , i en tredimensionell virtuell utrymme som använder metaforen av den verkliga världen. Stephenson använde termen för att beskriva en virtuell verklighetsbaserad efterträdare till Internet . Begrepp som liknar Metaverse har dykt upp under en mängd olika namn i cyberpunkgenren av fiktion så långt tillbaka som 1981 i novellen True Names . Stephenson uppgav i efterordet tillSnow Crash att efter att ha avslutat romanen lärde han sig om Habitat , en tidig MMORPG som liknade Metaverse.
Begreppet cyberrymden , som först dök upp i novellen ” Burning Chrome ” av William Gibson ( Omni , juli 1982), var ett centralt tema i hans banbrytande roman från 1984, Neuromancer . The Metaverse skiljer sig från “det mer inkluderande konceptet av cyberrymden som återspeglar helheten av delat onlineutrymme över alla dimensioner av representation” Till skillnad från till exempel i det fiktiva konceptet som introducerades i Neuromancer , som kännetecknades av en Kartesisk separation av kropp och själ, Metaverse låter sina användare komma åt dess omgivningar samtidigt som de fortfarande är medvetna om sin värld. Detta demonstreras i en teknik som heter invisible to visible (I2V) som Nissan utvecklar, som täcker en bils vindruta med virtuell information samt funktioner som inkluderar en förmåga att framkalla en 3D-avatar i bilen.
Eftersom många onlinespel för massivt multiplayer delar funktioner med Metaverse men endast ger tillgång till icke-beständiga instanser som delas av upp till flera dussin spelare, har konceptet med virtuella multiversespel använts för att skilja dem från Metaverse.
[red.]Facebook’s koncept kommer med all sannolikhet inte förändras genom att måla om en reda smutsig skylt utan underbehandling
Läs mer på Wikipedia: https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Metaverse?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=nui,sc