Nederländska rättsfilosofen Eva Vlaardingerbroek
Eva Vlaardingerbroek, Twitter
EU:s skadliga Net Zero-politik, som inkluderar ett verkligt koldioxidskattesystem, förväntas leda vanliga människor in i fattigdom och långvarigt beroende:
Förra året enades EU:s ”förhandlare” (hur demokratiskt) om en reform av det som kallas EU:s system för handel med utsläppsrätter. Tanken med ETS är att det begränsar koldioxidutsläppen i vissa sektorer, vilket gör det möjligt för sektorer att köpa ”överblivna” krediter av varandra, så att koldioxidutsläppen på en ”netto”-nivå förblir desamma.
Med den nya reform som man enades om i december beslutade EU att utvidga ETS till att ”täcka nästan alla sektorer av ekonomin” och beordrade dem att minska sina utsläpp med 62 % under 2005 års nivåer till 2030.
Det var uppenbart att förvänta sig att dessa vansinniga reformer skulle komma med stora kostnader som i första hand skulle föras över på konsumenterna, men EU sa att det nya kolpriset på uppvärmnings- och transportbränslen skulle begränsas till 45 euro per ton för att förhindra stigande energi räkningar. Utöver det gjorde den vad den är bäst på: den lovade att åtfölja dessa åtgärder med en ”social klimatfond” på 87 miljarder euro för att kompensera hushållen för extrakostnaderna.
Tänk på att detta är EU:s centrala modus operandi: Genom beskattning tar den EU-medborgarnas pengar, och använder dem sedan till saker som ingen aldrig röstat på som klimatomställningen, som gör att människor blir ständigt fattigare; Sedan, eftersom människor blir fattigare, erbjuder EU dem ”socialt stöd” – allt betalat med samma skattebetalares pengar – samtidigt som de lyckas presentera det som om de gör alla en stor tjänst.
Men tillbaka till ETS: Det visar sig att EU – överraskning, överraskning – gav falska löften. För till skillnad från vad de hävdade förra året, kan EU-lagstiftningen inte garantera att priset inte kommer att gå högre än de ”45 euro per ton tak” som de lovade. I själva verket, enligt den tyska forskaren Flachsland, ”Ingen modellering förväntar sig priser på 45 euro – vi har mer sannolikt 100 till 300 euro”.
Som referens: ett koldioxidpris på 200 euro motsvarar ett pristillägg på 53 cent per liter diesel och 47 cent per liter bensin. Föreställ dig vad det betyder för genomsnittet. person. Även om den inte är helt förbjuden kommer en fossilbil helt enkelt att bli för dyr att köra för de flesta. Det är så Net Zero-bluffen fungerar.