Ny Läroplan Svenska Skolan – Från Kunskap till Indoktrinering?

Redaktören: S, Kling

Läroplanen ändras – Nu ska eleverna läras att NATO är lösningen

Nu är det officiellt: Den svenska skolan ska lära eleverna att NATO är den enda vägen till säkerhet.

  • Tidigare fick eleverna lära sig att alliansfrihet och neutralitet var bäst för Sverige.
  • Nu ska de istället undervisas om att NATO-medlemskapet är avgörande för Sveriges säkerhet.
  • Den nya hållningen ska genomsyra framförallt samhällskunskapen – och ska implementeras i skolundervisningen.

Är detta utbildning eller ren indoktrinering?


När blev skolan en propagandamegafon?

Svenska skolan ska vara en plats för kunskap, kritiskt tänkande och objektiv undervisning. Men vad händer nu?

  • Eleverna får inte längre presenteras flera perspektiv.
  • De ska inte analysera för- och nackdelar med NATO – de ska matas med ett färdigt narrativ.
  • Historien skrivs om i realtid – det som var ”sant” igår är nu borta ur läroböckerna.
  • Om du ifrågasätter NATO-linjen, är du då en säkerhetsrisk?

Om detta inte är politisk styrning av skolan, vad är det då?


Globalisteliten bakom förändringen

Det här är inte en skolpolitisk förändring – det är en del av en större agenda.

  • Sverige ska tvingas in i den globala säkerhetsstrukturen, och barnen ska formas därefter.
  • Skolan används som ett verktyg för att legitimera beslut som redan fattats på högsta nivå.
  • De som styr Sverige har tydligt valt en linje där invändningar och alternativa perspektiv rensas bort.
  • Den fria tanken ska kvävas redan i klassrummet – indoktrineringen börjar tidigt.

Detta är en farlig utveckling där utbildning byts ut mot politisk fostran.


Vad händer härnäst?

Om vi accepterar detta – vad blir nästa steg?

  • Kommer eleverna även få lära sig att svensk suveränitet ska underordnas EU?
  • Kommer andra säkerhetspolitiska perspektiv rensas ut helt ur läromedlen?
  • Hur länge dröjer det innan vi ser ytterligare propagandastyrda förändringar i skolan?
  • Blir nästa steg att lära barnen att NATO:s krig är ”fredsoperationer”?
  • Är detta början på en ny generation av barn som inte får tänka fritt?

Det här handlar inte bara om NATO – det handlar om vem som kontrollerar sanningen.


Vad händer om verkligheten krossar propagandan?

Skolan lär nu ut att NATO är den enda vägen för Sveriges säkerhet – men vad händer om det narrativet kollapsar?

Scenarier som kan spräcka hela lögnen:

  1. NATO faller isär
    • USA drar sig ur alliansen (vilket Trump antytt).
    • Europa står kvar med en pappersorganisation utan militär styrka.
    • Ska vi då ändra skolböckerna igen och säga att vi trodde fel?
  2. Putin kräver NATO:s reträtt i ett fredsavtal
    • Vad händer om Trump och Putin förhandlar fram en fred där Sverige och Finland MÅSTE lämna NATO?
    • Hur ska svenska politiker förklara att vi precis ändrat läroplanen för att NATO var nödvändigt – men nu ska vi ut igen?
    • Blir det en ny läroplan där alliansfrihet återigen blir den bästa strategin?
  3. Sverige blir NATO:s slagfält
    • Vi har fått höra att NATO är en ”säkerhetsgaranti”, men vad händer om Sverige blir förstahandsmål i en konflikt?
    • Ska eleverna då lära sig att ”det här var en risk vi tog för demokrati”, eller hur tänker de?

När verkligheten förändras – vad händer med skolans propaganda?

  • Om NATO kollapsar, ändras sanningen igen?
  • Om Sverige lämnar NATO, blir eleverna återigen matade med att alliansfrihet var bäst hela tiden?
  • Hur många fler gånger ska läroböckerna skrivas om för att passa den politiska makteliten?

Det är ett sjunkande skepp, och de försöker indoktrinera barnen i en berättelse som kan rasa när som helst.


Dags att vakna – och säga ifrån

Det här är inte en isolerad händelse – det är en del av en större trend där politiska eliter formar utbildningen efter sina egna intressen.

  • Skolan ska utbilda – inte programmera elever att tro på en enda sanning.
  • Vi har redan sett hur medierna anpassar sig efter narrativ – ska skolan bli nästa verktyg för påverkanskampanjer?
  • Om vi inte reagerar nu, vad händer då om 5 eller 10 år?

Vi står vid ett vägskäl:

  • Antingen låter vi eliten styra barns tankar och åsikter.
  • Eller så slår vi bakut och försvarar rätten att få tänka fritt.

Den svenska skolan är på väg att förvandlas till ett ideologiskt projekt. Frågan är: Ska vi bara se på – eller ska vi dra ner byxorna på dem som styr?